“Zeer effectief als je als merk een verhaal wil vertellen dat met volle aandacht beluisterd dient te worden.”

Als radiomaker vind ik het een voorrecht, dat je via audio redelijk makkelijk op een sfeervolle manier beelden kunt oproepen en zo luisteraars mee kunt nemen in een verhaal.

In een podcast bouw je een zeer persoonlijke relatie op met je klant. Een luisteraar gaat er echt voor zitten, drukt op play en heeft alle aandacht voor het verhaal dat je gaat vertellen. Terwijl je luisteraar met oortjes in, in de trein stapt, neem je hem of haar mee in een wereld die jij schetst en vervolgens gaart leven in de fantasie van de luisteraar. Als je dit goed doet, neem je je luisteraar mee in je eigen nieuwsgierigheid, verwondering en emotie.

Een podcast is dus zeer effectief als je als merk of maker een verhaal wil vertellen dat met volle aandacht beluisterd moet worden en waarin je wil dat je luisteraar op een andere manier fan wordt van je merk, dan dat ze alleen je producten kopen.

“Moeilijk? Nee, joh!”

In een tijd dat we de ene na de andere prachtig geproduceerde Netflix serie verslinden, laat je een podcast luisteraar zelf de beelden creëren in zijn hoofd. Hoe mooi is dat? Geen wonder dat 5 miljoen Nederlanders recentelijk aangaven (Audiomonitor, NLO 2019) dat ze podcasts luisteren. Er is echter een wildgroei aan podcastmakers, maar net als in de radiowereld zijn er grote verschillen. Ik werk als ervaren radiomaker en journalist aan een podcast waarbij we een kwalitatief product maken en niet zomaar een gesprek voeren, waar een microfoon bijstaat.

Doordat je zonder decor, filmcrew met droneshots en dure locatie toch de luisteraar mee kunt nemen naar tropische oorden, toekomstdromen en sentimentele ervaringen, kan ik deze podcast redelijk eenvoudig voor je maken. Dit wordt geen standaard vraaggesprek, maar ik zet een sfeer neer met geluid, sprekers en fragmenten. Het format en script bepaal ik na een uitgebreid gesprek met jullie waarin we op zoek gaan naar een manier die bij jullie en je doelgroep past.

Fragmenten van podcasts gemaakt door Sander de Heer:

“Ook in een podcast bouw je een intieme een-op-een relatie op.”