Workshop podcast maken voor gemeenten, provincies en overheid.

Voorbeeld podcasts
Meer inwoners bereiken?

Een podcast voor inwoners, ondernemers of medewerkers?

Een goede podcast vertelt een verhaal dat inspireert en je luisteraar aanzet tot verandering

Sander de HeerPodcast maker, presentator en podcast trainer

Luister maar!

Hieronder een aantal voorbeelden van gepubliceerde podcasts die ik afgelopen jaar ontwikkeld heb. 

Verder heb ik ook interne communicatie podcasts gemaakt voor diverse Gemeentes (Gooise Meren, Medemblik, Oosterhout). Deze podcasts hadden verschillende belangrijke gemeentelijke thema’s zoals: Organisatie ontwikkeling, Wijkgericht werken, Opgavegericht werken en de Omgevingswet. Voor voorbeelden van interne podcasts en de training podcast maken voor interne communicatie, stuur me een bericht!
Voor de Gemeente Utrecht, Amsterdam en Den Haag verzorgde ik een workshop Podcast maken als start van hun eigen podcast avontuur.

Denk je aan het maken van een podcast om inwoners te betrekken en bereiken?

Een professionele podcast draait om een inspirerend verhaal met goede teksten en interessante gasten. Als podcastmaker heb je vaak meerdere rollen:  journalist, redacteur, presentator, producent, tekstschrijver, editor… de lijst is lang. Alleen…

  • Waar moet je beginnen als je een podcast wilt maken?
  • Hoe maak je een podcast interessant om naar te luisteren?
  • Welke apparatuur, techniek, programma’s heb je nodig om een kwalitatieve podcast te maken?

Door het jarenlang maken van dagelijkse radioprogramma’s voor zowel publieke (NPO Radio 2, 3FM, Radio 1) als commerciële zenders (Qmusic, 538, Sublime) bezit ik de unieke combinatie van journalistiek en creativiteit. Een professionele podcast draait immers om een inspirerend verhaal met goede teksten en interessante gasten. Maar het moet ook spannend zijn om naar te luisteren, dus zorg ik voor een creatieve verpakking in de juiste toon, taal en sfeer die het beste aanspreekt bij de luisteraar en past bij het verhaal dat jij je klant, medewerkers of inwoners wil vertellen. Bovendien zorg ik ervoor dat jij, je gasten of een professionele presentator op hun best zijn achter de microfoon. Ik regisseer, produceer en monteer zelf, dat houdt de kosten ook beheersbaar.

Mijn doel is dat je met een eenvoudig stappenplan binnen een maand je eigen professionele podcast op Spotify en andere platforms kunt zetten. Na een online workshop of training podcast maken bij jou op kantoor, help ik met een plan van aanpak, een draaiboek voor de opnames en een advies voor publicatie en promotie. Kortom voor het hele traject om een professionele podcast te maken, ben je bij mij aan het goede adres. Je betaalt per stap of training. Alleen een inspirerende podcast training om zelf aan de slag te kunnen, prima! Het hele proces uitbesteden, ook geen probleem.

Met humor, interactie, items, geluiden en andere creatieve elementen, maken we  jouw eigen podcast uniek en een meerwaarde voor je luisteraar. Er kan veel meer dan standaard drie medewerkers voor de microfoon zetten en gezellig laten kletsen. In de training podcast maken leer je de luisteraar mee te nemen in een verhaal waaruit jouw expertise blijkt en waarmee je je klanten of medewerkers inspireert. Met een professionele podcast vertel je verhalen die blijven hangen en je medewerkers aanzet tot verandering. Zo wordt de podcast de beste tool voor contentmarketing en een relevante aanvulling op je communicatiemix. 

Gratis tips, hulp, do’s en don’ts

Lees meer in mijn gratis whitepaper “de podcast: De Walkman van nu.”

Tevreden opdrachtgevers en collega’s

We hebben samen vele ideeën ontwikkeld en uitgevoerd. Zijn gestructureerde manier van werken en professionele aanpak zorgen ervoor dat ik Sander van harte kan aanbevelen. Als presentator, content maker, coach of ideeën generator. Want door zijn veelzijdigheid is hij multi-inzetbaar. Aanwinst voor ieder merk!

Dennis van der MeuleSenior Brand Strategist & founding Partner at Das Buro |

Sander is snel, creatief en punctueel. Dat lijken tegenstellingen, maar Sander heeft het allemaal. Met een radiobak aan ervaring! En had ik al ‘vriendelijk’ gezegd? Hij helpt jouw (audio)idee direct & opbouwend naar het volgende level.

Manuel VenderbosPresentator/Ondernemer

Sander is een vakman. Maandenlang werkten we samen aan een podcast over het schietdrama in Alphen aan den Rijn, met als eindresultaat een unieke inkijk in de gebeurtenissen en de nasleep. Dankzij zijn kennis en kunde, waardoor alles zeer professioneel klinkt.

Marco GerlingOnderzoeksjournalist AD

Sander heeft een niet te stoppen drijfveer om continu met nieuwe, creatieve ideeën te komen. Hij denkt zonder beperkingen en is ambitieus in zijn ideeën en innovaties.

Jorn AgterbergMarketing Manager QMusic

Sander is in staat om doelstellingen en strategie om te zetten in concrete acties voor klanten en consumenten. Met een erg professionele, opgewekte, humoristische inspirerende instelling, maakt Sander ook nog eens erg aangenaam om op de werkvloer om je heen te hebben.

Michiel van ElkDirector Marketing & Events Sublime World

Sander heeft ons geholpen met de ontwikkeling van onze APPM-podcast, een ontzettend leuke en leerzame ervaring! Sander is een energieke trainer, oprecht geïnteresseerd, en door zijn jarenlange ervaring als radio-DJ merk je dat hij veel kijk heeft op wat er allemaal komt kijken bij het maken van een podcast, zoals hoe je je oprechte nieuwsgierigheid als drijfveer inzet.

Floris van ProosdijProjectmanager

Of het nu een grote Nieuwjaarsradioshow is welke hij presenteert of in een College Tour achtige setting ons meer leert over podcasts maken, alles gebeurt even kundig en professioneel wat Sander doet. Voor onze organisatie (UWV) heeft hij dan ook geweldige dingen neergezet en maken we onze "events" samen met hem tot een succes!

Marc AwaterCommunicatie adviseur UWV

Snel een digitale kennismaking inplannen?

Al een eerste idee op papier? Of geen idee waar te beginnen?

Tijdens een eerste basistraining leer ik je een hoop tips en tricks en brengen we de vervolgstappen in kaart.

    Alvast drie waardevolle tips voor het maken van jouw eigen professionele podcast

    Een goede podcast heeft een snel te herkennen vorm en format.

    Er is inmiddels een prachtig aanbod aan hoge kwaliteit podcasts in ieder vakgebied en in tal van vormen. Een luisteraar verwacht dus dat hij vanaf de eerste seconden in aflevering één wordt meegenomen in de wereld die hem beloofd wordt. Je luisteraar heeft immers zelf op “play” gedrukt en is dus getriggerd door je tekst, host en titel. Die belofte moet je meer dan waar maken, de concurrentie ligt op de loer.

    Een goede podcast vertelt een verhaal dat perfect werkt in audio.

    Een luisteraar mee op reis nemen in een ontdekkingstocht langs andere culturen, landen, tijden of onbeantwoorde nieuwsgierigheid werkt perfect in audio. En ook het appelleren aan echte gevoelens kan heel mooi in een podcast. Je sprekers zullen zich dus kwetsbaar op moeten stellen en in geuren en kleuren hun drijfveren uit de doeken doen. Dat vereist doorvragen en het ijs breken!

    Een goede podcast is persoonlijk en écht.

    Bedenk je altijd dat je in een podcast een-op-een communiceert met een luisteraar die met volle aandacht naar je verhaal luistert. Je kunt dus echt iemand persoonlijk aanspreken, dat maakt een podcast heel intiem en direct. Een opname van een gesprek op een podium tijdens een congres, is dus geen podcast! Dat gesprek was er op gericht om mensen in de zaal te bereiken.

    Kun je nu aan de slag of heb je hulp nodig?

    Boek snel een training podcast maken. Ik werk altijd persoonlijk en op maat.

    Neem gerust contact met me op.

    Ja, ik wil graag hulp

    Met deze organisaties werkte ik al

    “De Podcast podcast”

    Mijn podcast over het maken van een podcast met veel luistertips en voorbeelden.