Afgelopen week tekende de Amerikaanse comedian Joe Rogan een deal met Spotify om zijn populaire podcast serie exclusief voor dat platform te maken. Hieronder vijf redenen waarom dit een goede ontwikkeling is voor Podcast land:

1/ Podcasting is hot. Hoewel er door marketiers nog steeds getwijfeld wordt aan het meetbare bereik van podcasts en ze er geen directe grp’s aan kunnen hangen, betekent dit toch dat er door platforms niet langer getwijfeld wordt aan de prestatie van deze unieke vorm van media.

2/ Ook voor makers moet dit een opsteker zijn. Uiteraard zijn we niet allemaal in staat om Dan Bilzerian, Elon Musk, Mike Tyson of Lance Armstrong voor de microfoon te krijgen, maar als je dus begint met een uniek idee en dit goed uitvoert, kun je er dus weldegelijk geld mee verdienen. Veel geld!

3/ Rogan’s podcast “the experience of Joe Rogan” is een radio format, maar werd uitgezonden op Youtube. Het feit dat Rogan dit nu exclusief voor Spotify gaat doen, toont aan dat hij definitief kiest voor een audio format en het dus niet transformeert naar een visueel format voor tv of youtube! Het gesprek aan tafel met alleen een microfoon is dus de meest prettige omgeving om de scoops te krijgen die hij wil.

4/ Het is hét bewijs dat Spotify podcasts nog serieuzer neemt. Vorig jaar veranderden ze hun hele interface al waardoor je in je spotify-app net zo makkelijk nieuwe podcasts kunt vinden als nieuwe muziek. Hopelijk anticiperen ze op een toekomst waarbij onze playlist een combinatie wordt van gesproken audio en muziek.  Go go go!

5/ En tot slot…. de reactie van Joe Rogan over zijn succes. Hij praat met mensen! Hij ziet zichzelf niet als een interviewer, maar ze hebben een echt gesprek. Wauw! Alleen dan krijg je echte verhalen, scoops en openhartige antwoorden. Luisteren naar je gast, doorvragen, nog eens doorvragen, echte interesse tonen, durven én een ontspannen sfeer bieden, daar draait het om.

KIJKTIP VIA YOUTUBE: Elon Musk bij Joe Rogan