Wat zou het toch fijn zijn als je als bedrijf je medewerkers nog even fysiek kunt bedanken voor het harde werken dit jaar en samen kunt proosten op de resultaten. Helaas worden veel events geschrapt en zitten we straks achter de laptop met een zelf ingeschonken glaasje bubbels. Hoe kun je je collega’s op afstand inspireren en ze toch gemotiveerd het nieuwe jaar laten beginnen? Maak een podcast of eigen radioshow! Hieronder ligt ik de vele voordelen toe en lees je ook hoe eenvoudig het is.

Fijn om je stem te horen

Praten, luisteren en een gesprek of discussie voeren zijn de meest basale vormen van communiceren. Het is dus niet voor niets dat we het fijn vinden om iemand echt te horen praten met klemtonen en emoties, dan dit alleen in geschreven tekst te zien. In een podcast kun je in alle rust vertellen hoe je terugkijkt op dit jaar en wat je plannen zijn voor 2022. Het vertellen van een persoonlijk verhaal, zal veel meer blijven hangen dan dat je die boodschap op een kerstkaart zet.

Tussen de oren

Met een podcast of eigen radioshow beland je rechtstreeks tussen de oren van je luisteraar. Je hebt dus de volle aandacht en spreekt je medewerker direct aan alsof je met hem of haar in gesprek bent. Je prikkelt de fantasie door beelden op te roepen met wat je zegt. Als je eenmaal de aandacht hebt, kun je een hoop kwijt. Als je kiest voor een dynamisch format met wat leuke afwisselingen in vorm en sfeer, blijven luisteraars echt wel een half uurtje hangen. Die aandacht krijg je in een social media post of mailtje natuurlijk nooit voor elkaar.

Een podcast opname kan coronaproof en op afstand

Het opnemen van een podcast of eigen radioshow kan op veel verschillende, soms geïmproviseerde manieren. Een gesprek in de buitenlucht, op afstand of via een audioverbinding. Alles is mogelijk. Ook kun je de interactie aangaan door medewerkers op te bellen of ingesproken audio-apps te verwerken in je uitzending. Vervolgens maak je sfeer in de montage door het toevoegen van muziek en geluid. Het is niet live, dus we kunnen schaven en polijsten tot het perfecte resultaat.

Ook nog even de hond uitlaten

De kracht van podcasts is dat het niet de volledige aandacht nodig heeft. Tijdens de eerste lockdown hebben we ontdekt hoe fijn het is om ’s avonds nog een stuk te wandelen, mountainbiken of een extra rondje te doen met de hond. Ook in de winter is het natuurlijk prettig dat je niet de hele dag achter een laptop zit, maar met je koptelefoon op ook even het bos in kunt. Wat is er nou mooier dan het hele huis schoon te hebben gemaakt voor het kerstdiner én ook nog alle nieuwe plannen voor 2022 te hebben gehoord.

Podcasting is veel meer dan een hype

Steeds meer merken ontdekken de unieke en persoonlijke kracht van audio en durven met mooie branded podcasts het avontuur aan te gaan. Met kwalitatieve verhalen over je diensten of producten kun je rechtstreeks tussen de oren van de consument belanden, die zo veel meer aandacht heeft voor jouw boodschap dan alle andere mogelijke vormen van media. Merken zien dat het niet alleen maar gaat om het bereiken van zoveel mogelijk mensen. Liever 100 luisteraars die wekelijks 30 minuten intensief luisteren dan een veelvoud daarvan die je boodschap een seconde voorbij ziet flitsen via outdoor, print of online. Het is dus interessant om de voordelen van on demand audio een keer te proberen. Je medewerkers zijn er via de talrijke luistermogelijkheden ook ongetwijfeld al eerder mee in aanraking gebracht.

En tot slot: Het is leuk om te doen

Voor een podcast hoeft geen hele studio te worden opgebouwd, je kunt het presenteren in je badjas en het moet vooral lekker spontaan zijn. Sterker nog, een podcast trekt mensen over de streep die voor een camera dichtklappen en wiens verhaal niet in een paar minuten te vertellen is. Je hebt meer tijd, kunt mensen laten ontspannen en ze vergeten soms bijna dat het wordt opgenomen. Het geeft sprekers dus een bepaalde anonimiteit en dat leidt tot echte persoonlijke verhalen, ontboezemingen of informatie waar je écht iets aan hebt.

01-Coaching-Sander-de-Heer

Sander de Heer traint podcastmakers en adviseert bedrijven bij het creëren, produceren, monteren en promoten van podcasts.

Hulp nodig?Mijn 5-stappen-plan

Hulp nodig bij het ontwikkelen of produceren van jouw podcast?

Stuur me een bericht voor meer informatie.