In 5 stappen  naar jouw eigen unieke podcast

Stap 1: Wat is je verhaal?

Stap 2: Zo gaan we te werk

Stap 3: En dan de opname

Stap 4: Hoe krijg je luisteraars?

Stap 5: We gaan live

Met een podcast bereik je een publiek dat je normaal niet bereikt. Een podcast is nieuw, verrassend en dé manier om het verhaal achter je merk of bedrijf te vertellen. Een podcast zorgt voor een persoonlijke en waardevolle band met je klanten of medewerkers. Volgens onderstaande stappen, kunnen we snel aan de slag met jouw persoonlijke podcast.

Contact

Dit zijn de  vijf concrete stappen naar jouw eigen unieke podcast.

Stap 1.

Wat is je verhaal?

Tijdens een uitgebreid videogesprek praten we over het doel dat je met de podcast voor ogen hebt. Wie wil je bereiken? En wat is het verhaal dat je wil vertellen? Hoe wil je dit vertellen en wie laat je aan het woord? Ik vertel je alle mogelijke formats en geef je tips wat voor jouw boodschap en publiek het beste zal werken. We zetten dus niet zomaar de directieleden aan tafel, liever niet zelfs! Deze eerste training podcast maken is volledig op maat, dus ik verdiep me ook echt in je merk, bedrijf of instelling.

  • We praten tijdens deze training podcast maken over alle vormen die er zijn en wat het best zou passen. Uiteraard moet de vorm redactioneel en productioneel haalbaar zijn voor het budget dat je hebt. Je krijgt technische tips over muziekgebruik, spanningsopbouw, editing en opname. Ook brainstormen we over een pakkende, duidelijke naam voor je podcast en bespreken we hoe je je podcast het best aan de man kunt brengen. 
  • Deze training podcast maken is de meest uitvoerige sessie (reken 2 uur) waarin we de basics behandelen en uitvoerig ingaan op het verhaal achter je merk. Ik wil dat jij begrijpt wat er werkt in audio en ik wil jullie merk, dienst of product zo goed mogelijk leren kennen om het verhaal erachter perfect te kunnen vertellen.
  • Na deze sessie heb je de contouren van een format op papier staan en kun je vol inspiratie en praktische tips aan de slag.

Stap 2.

Zo gaan we te werk

Het doel staat vast en jij weet precies wat er moet gebeuren na de eerste training podcast maken. Indien je na deze eerste training podcast maken ook de verdere uitwerking, productie en opname met mijn hulp wil doen, krijg je eerst een offerte op maat.

  • Na akkoord op de offerte maak ik (of samen met jullie) een draaiboek waarin de afleveringen beschreven staan. Welke sprekers hoor je en welke onderwerpen behandelen we. Wat moet er aan redactie en productie geregeld worden voordat we aan de opnames kunnen beginnen.
  • Ook krijg je een voorstel voor de vormgeving, want het gebruik van muziek maakt je podcast herkenbaar (audio imaging) en sfeervol (soundscaping). We kunnen gebruik maken van rechtenvrije library muziek of zelf je eigen soundtrack laten componeren.
  • Je krijgt suggesties voor een mogelijke naam voor je podcast, gebaseerd op wat er werkt en binnen je vakgebied zal opvallen. Ook zal ik een voorstel doen voor beeldmateriaal om je podcast online visueel mooi weer te geven.
  • Ik heb een uitgebreid netwerk met redacteuren, producers, technici, ontwerpers, stemmen (presentatie en acteurs) en componisten, dus we kunnen de juiste discipline inschakelen. Dit houdt de prijs laag, want je betaalt niet voor iets wat we niet nodig hebben.

Stap 3.

En dan de opname

Ik begeleid je bij de opnames van de eerste aflevering en help je bijvoorbeeld met de basistips voor het maken van interviews. Ook de techniek is belangrijk, maar je zult zien dat je tegenwoordig vrij eenvoudig zelf goede opnames kunt maken.

  • Ik kan dit ook helemaal uit handen nemen en voor je produceren. Dan heb ik professionele apparatuur om gesprekken op verschillende plekken goed op te nemen (aan tafel, op locatie, bewegend, onderweg etc.)
  • Ook de gehele montage kan ik voor je doen inclusief natuurlijk een spannende trailer om je podcast alvast te promoten.
  • Uiteraard laat ik je tussendoor een versie horen, waar je feedback op kunt geven.
  • Al deze stappen (en de kosten ervan) bepalen we samen in de eerste fase.

Stap 4.

Hoe krijg je luisteraars?

We maken samen een promotieplan waarin we duidelijk bepalen wanneer we welke aflevering op welke platforms publiceren. Hierin betrekken we je contacten, medewerkers en social kanalen. Het is belangrijk dat je hele bedrijf zowel de inhoud als de vorm toejuicht, zodat er met veel enthousiasme een publiek kan worden opgebouwd. Een publiek waarvoor deze podcast relevant is en die zich herkennen in de verhalen.

  • In deze fase schrijven we de begeleidende teksten bij de opnames. Pakkende teksten die uitnodigen om te gaan luisteren.
  • Tijdens deze fase nemen we ook uitgebreid de tijd om de trailer te laten horen binnen jouw netwerk en de doelgroep. Komt de boodschap over, slaan we de juiste toon aan en zijn er nog aanpassingen nodig.

Stap 5.

We gaan live

In deze fase nemen we de tijd om nog wat cruciale aanpassingen door te voeren, indien die uit de feedback naar voren kwamen. En dan gaat het, volgens het vastgestelde publicatieplan, gebeuren: We gaan Live!

  • Na de livegang leer ik je hoe je het voortaan zelf kunt doen of spreken we een workflow af hoe we op de lange termijn nieuwe afleveringen kunnen blijven produceren.

Dit is wat ik ook voor jou kan maken

Gratis tips, hulp, do’s en don’ts?

Download hier de white paper “de Podcast: De Walkman van nu.”

01-Goede-Podcast-Sander-de-Heer

Wat zijn de geheimen van een goede podcast?

Ik kan me voorstellen dat je opziet tegen het daadwerkelijk beginnen met het maken van je podcast. Een goed draaiboek, bijzondere uitspraken en een perfecte opname is nog niet niks. En hoe val je dan op tussen de miljoenen podcastminuten online? Geen nood! Ik help je.

Meer weten?

Om jullie te leren kennen en samen een uniek format voor een podcast uit te werken, begint het met contact. Als het niet mogelijk is om fysiek langs te komen bij jullie, starten we met een conference call.

Ik wil zien wie jullie zijn en waar jullie passie zit. Vanuit jullie eigen nieuwsgierigheid, drijfveer en ervaringen kunnen we een verhaal gaan opbouwen. In mijn hoofd zitten zoveel mogelijke formats en creatieve ideeën dat ik razendsnel scan hoe we jullie verhaal gaan vertellen in een podcast. Ik geef je ook luistertips om andere podcasts als inspiratiebron te gebruiken.

Vervolgens ga ik je helpen om een makkelijk proces in te richten voor de voorbereiding. De beste input komt vaak van je klanten of medewerkers zelf. Een samenspel tussen mijn tools en jullie verhalen is dan ook de meest efficiënte werkwijze.

Wat kan ik verder voor je betekenen?

Wil je een podcast voor je merk?

In een podcast bouw je een zeer persoonlijke relatie op met je klant. Een luisteraar gaat er echt voor zitten, drukt op play en heeft alle aandacht voor het verhaal dat je gaat vertellen.

Wil je meer informatie over podcasts? Of wil je er samen een maken? Neem contact met me op.

Contact

Ben je op zoek naar een enerverende presentator?

Van het moderaten tijdens een congres tot het aankondigen van artiesten op een festival. Ik verdiep me als presentator zowel in de boodschap die je als organisator of merk wil overbrengen als in het publiek dat verwacht wordt.

Benieuwd wat ik voor je kan betekenen? Neem contact met me op.

Contact

Of zoek je een goede coach?

Het ontwikkelen van personality, het neerzetten van sfeer en het overbrengen van échte emotie zijn essentieel om een verhaal goed te vertellen. Een luisteraar hangt pas aan je lippen als je een verhaal op een persoonlijke manier vertelt.

Wil je meer weten hoe ik je kan begeleiden? Neem contact met me op.

Contact

Sander is enorm enthousiast, creatief en bovenal aardig. We hebben samen vele ideeën ontwikkeld en uitgevoerd. Altijd met superveel plezier. Zijn gestructureerde manier van werken en professionele aanpak zorgen ervoor dat ik Sander van harte kan aanbevelen. Als presentator, content maker, coach of ideeën generator. Want door zijn veelzijdigheid is hij multi-inzetbaar. Aanwinst voor ieder merk!

Dennis van der MeuleSenior Brand Strategist & founding Partner at Das Buro |

Sander is snel, creatief en punctueel. Dat lijken tegenstellingen, maar Sander heeft het allemaal. Met een radiobak aan ervaring! En had ik al ‘vriendelijk’ gezegd? Hij helpt jouw (audio)idee direct & opbouwend naar het volgende level.

Manuel VenderbosPresentator/Ondernemer

Sander is een vakman. Maandenlang werkten we samen aan een podcast over het schietdrama in Alphen aan den Rijn, met als eindresultaat een unieke en heel bijzondere inkijk in de gebeurtenissen en de nasleep. Dankzij zijn kennis en kunde, waardoor alles zeer professioneel klinkt.

Marco GerlingOnderzoeksjournalist AD

Sander heeft een niet te stoppen drijfveer om continu met nieuwe, creatieve ideeën te komen. Hij denkt zonder beperkingen en is ambitieus in zijn ideeën en innovaties.

Jorn AgterbergMarketing Manager QMusic

Sander is in staat om doelstellingen en strategie door te vertalen naar concrete acties voor klanten en consumenten. Met een erg professionele, opgewekte, humoristische inspirerende instelling, maakt Sander ook nog eens erg aangenaam om op de werkvloer om je heen te hebben en mee samen te werken.

Michiel van ElkDirector Marketing & Events Sublime World

Sander heeft ons geholpen met de ontwikkeling van onze APPM-podcast, een ontzettend leuke en leerzame ervaring! Sander is een energieke trainer, oprecht geïnteresseerd, en door zijn jarenlange ervaring als radio-DJ merk je dat hij veel kijk heeft op wat er allemaal komt kijken bij het maken van een podcast: hoe je een verhaal vertelt met geluid, wat wel en niet werkt, de valkuilen en trucs die je kunt toepassen. Maar vooral: hoe je je oprechte nieuwsgierigheid als drijfveer voor je podcast inzet. Kortom: een hele toffe ervaring en de investering dubbel en dwars waard!

Floris van ProosdijProjectmanager

Waarom nog wachten?

Schieten er direct tientallen ideeën door je hoofd?

Mooi! Laten we snel training podcast op maat inplannen!