Juist nu podcasts nog best lastig te vinden zijn en het luistervirus via mond-tot-mond reclame wordt doorgegeven, is een heldere, duidelijke naam van je podcast noodzakelijk. Dat is lastig! Je wilt geen algemene naam, want dan zullen luisteraars zich dit ook niet herinneren. Op dit moment kom je nog weg met “De Brexit-podcast” of “Wie is de Mol”-podcast, maar wat als er al genoeg concurrenten zijn op jouw vakgebied en je toch wilt opvallen….?

4 tips voor de naam van je podcast en titels van de episodes

Tip 1

Zeg wat of wie je bent, maar laat iets over om te ontdekken. “De Brand in het Landhuis” is niet voor niets één van de best beluisterde Nederlandse podcasts aller tijden. Een heldere, duidelijke naam die spannend genoeg is om te gaan luisteren en toch ook uniek is. Terwijl dat natuurlijk best meevalt! Ik vind “De Moord op Patrick” ook wel interessant. Het feit dat alleen de voornaam wordt genoemd, zorgt dat ik dat onthoud. “De Laatste Dans”, over een verdwenen Duitser met de voornaam ‘Uwe’, had misschien toch gewoon “Waar is Uwe?” moeten heten. Of is de voornaam ‘Uwe’ voor ons toch te ingewikkeld om via mond-tot-mond reclame over te brengen? Denk hier goed over na en vraag je omgeving om hulp.

Tip 2

Vermijd woordspelingen en grappig bedoelde schrijfwijzen. Je wil gevonden worden! TPodcast, de audioversie van The Post Online, vind ik daarom slecht gekozen. Je begrijpt wel waarom. Hoewel ik ook stiekem gniffel om “De Bloempodcast” of de “Uit de PodCast”, inmiddels zijn alle grappig bedoelde titels met “Cast” of “Kast” wel gemaakt. Weet je wat, laat het woord “podcast” helemaal weg uit je titel, veel sterker!

Tip 3

Weest kort en duidelijk. “Man, man, man” is dan echt een hele goede. Simpel, duidelijk en toch zegt het iets over wat je kunt verwachten. De vrouwelijke tegenhanger “Damn, Honey”  of de ICT-versie “Met Nerds aan tafel” wellicht nog beter omdat de zelfspot van de titel afdruipt. Alleszeggend en origineel vind ik ook “Dat kan m’n kleine nichtje ook”, een podcast waarbij je kunstenaars en hun meesterwerken leert kennen. Ook de titels van afleveringen en de begeleidende teksten moeten kernachtig zijn. Dat moet de reden zijn waarom luisteraars de play button indrukken. Check altijd hoe het eruit ziet in je Itunes, Google of Spotify app.

Tip 4

Scherp, helder en kort formuleren geldt niet alleen voor de titels, maar ook voor de episode summary, de teksten die in Spotify, Itunes of Google bij je aflevering staan. Dit is geen plek om de functies van je gasten te omschrijven of de tekst te plakken die je hebt geschreven om voor te lezen in je aflevering. In de summary schrijf je een uitnodigende oneliner die jouw luisteraars doet watertanden om zo snel mogelijk deze aflevering te luisteren!

Ik train podcastmakers en adviseer bedrijven bij het maken, produceren, monteren en promoten van podcasts. Hulp nodig?

Nieuwsgierig? En wil je weten wat ik voor jou kan betekenen?

Stuur me een bericht voor meer informatie.