Ok! Vooropgesteld dat je altijd moet nadenken over de platformen waar je je doelgroep het beste bereikt, raad ik je aan heel goed na te denken wat de toegevoegde waarde van beeld bij je podcast is. Alleen omdat je een goedbezocht Youtube-kanaal hebt? Plaats dan alleen een logo. Een podcast is geen talkshow namelijk!  Hieronder vijf redenen waarom podcast veel beter werkt zónder beeld.
(En dan heb ik het niet over foto’s of instastories die je zeker moet maken om je podcast te promoten)

Creëer de beelden in het hoofd van je luisteraar

In een podcast roep je met goede teksten en spannende geluiden de beelden op in het hoofd van je luisteraar. De beelden die iemand onbewust creëert in zijn of haar hoofd, zijn altijd sterker dan wat jij kunt laten zien. Bovendien heb je maar 2 knisperende herfstblaadjes nodig om de illusie te wekken dat je in het bos loopt, zet er een aanzwellende viool onder, en je bent al een end op weg. Een podcast werkt dus perfect als je verhalen wil vertellen, maar niet als je feiten of cijfers wil opsommen. Gebruik dus juist een webinar, tutorial of videoformat voor het overbrengen van feitelijke kennis en de jaarcijfers mét beeld.

Knippen en plakken

Een podcast is niet live, dat weet een luisteraar ook. Je moet dus de tijd nemen voor de opname en stukjes eruit knippen die minder sterk zijn. In audio is dat vrij simpel, editen van video is een stuk ingewikkelder. Je krijgt dan van die “snijshots”, beelden van de achterkant of omgeving, om te verbloemen dat er een stukje uit is geknipt. Veel podcasts met beeld komen dus niet verder dan een semi-live talkshow waar minder sterkte antwoorden nog inzitten, terwijl editors van podcast net zolang knippen totdat ze het beste verhaal over houden.

Zoveel mogelijkheden in audio

In audio kun je makkelijk een vrij dynamisch format creëren door op pad te gaan, een monoloog in te spreken en met voorbijgangers aan de praat te raken. De beste podcasts maken gebruik van verschillende vormen die lastig zijn in beeld. Persoonlijke verhalen vertrouw je eerder toe aan je eigen recorder die dan als dagboek dient, dan dat je moet wachten totdat de cameraman langs komt of je klaar zit voor het gesprek in een studio.

Multitasken

De kracht van podcasts was toch juist dat je in de tussentijd even naar buiten kunt of het avondeten kunt klaarmaken. Ook in de winter is het natuurlijk prettig dat je niet de hele dag achter een laptop zit, maar met je koptelefoon op ook even het bos in kunt. Dat betekent niet dat je niets online hoeft te doen, geef daar toevoegingen op het verhaal dat men heeft gehoord in je podcast. Maar laat men eerst lekker luisteren!

Lekker anoniem

Heel veel gasten in podcasts vinden het heerlijk dat er even geen camera op ze gericht is en dat ze even kunnen nadenken over het antwoord. Sterker nog, een podcast trekt mensen over de streep die voor een camera dichtklappen en wiens verhaal niet in een paar minuten te vertellen is. Je hebt meer tijd, kunt mensen laten ontspannen en ze vergeten soms bijna dat het wordt opgenomen. Het geeft sprekers dus een bepaalde anonimiteit en dat leidt tot echte persoonlijke verhalen, ontboezemingen of informatie waar je écht iets aan hebt.

01-Coaching-Sander-de-Heer

Sander de Heer traint podcastmakers en adviseert bedrijven bij het creëren, produceren, monteren en promoten van podcasts.

Hulp nodig?Mijn 5-stappen-plan

Hulp nodig bij het ontwikkelen of produceren van jouw podcast?

Stuur me een bericht voor meer informatie.