“Een podcast zonder beeld is kansloos,” hoorde ik vorig jaar een influencer zeggen op een grote podcastbeurs in Londen. Maar pas op! Het format moet zich er wel voor lenen, want het heeft toch echt beperkingen.

Waar ik als radiomaker vooral geloof in de voordelen die audio heeft ten opzichte van beeld, neemt het aantal klanten toe die tijdens een workshop toch vragen wat ze moeten met beeld. En hoewel de ongepolijste, echte verhalen juist naar voren komen als er geen grote camera op je neus staat, stroomt je tiktok feed vol met video uit podcasts. Hoe pak je dit het best aan?

Is dit wel een podcast?

De basis van de discussie zit er natuurlijk in  dat we nog niet met elkaar gedefinieerd hebben wat een podcast eigenlijk is. Als je met een spannende true crime serie in je oren lekker gaat wandelen, is dat natuurlijk een heel andere podcast dan dat je favoriete Youtube-sterren een uur met elkaar gaan kletsen voor een camera. In die true crime serie (tips heb ik genoeg, check mijn eerdere blogs) word je helemaal meegenomen in spanning, geluid en muziek. Het verhaal speelt zich af in je eigen fantasie en daar kan natuurlijk geen decor tegenop. Maar maak je geen verhaal en ga je vooral met mensen in gesprek, dan is een tafelsetting tegenwoordig eenvoudig vast te leggen met video. Het is dus puur een interpretatie van wat we verstaan onder een podcast.

Laat je gast uitpraten!

Maar ook al maak je geen verhalende serie met allerlei spanningselementen, dan nog steeds moet je je echt afvragen of een tafelsetting met camera’s de vorm is voor jouw podcast. In audio valt makkelijker te knippen en maak je van een onervaren host een goede presentator door vaak dingen opnieuw te kunnen doen. Met video is dit beperkter en lastiger. Je moet dus zeker van je zaak zijn dat je gesprek in één keer goed wordt opgenomen. Dat vraagt ook wat van je voorbereiding. Het houden van goede voorgesprekken en het coachen van je gasten is essentieel. En was dat nou net niet het voordeel van podcast? Dat we de tijd konden nemen om door te vragen, iemand uit te laten spreken en tot de echte kern te komen. Ik maak nu toch te vaak mee dat er een regisseur staat te zwaaien bij de opnames dat we moeten afronden, dat was nou juist niet de bedoeling.

En dan de vorm

De meeste klanten neem ik eerst mee in de wereld van audio waarbij we zeker niet voor iedereen een audiodocumentaire willen maken, maar je kunt wel verhalende elementen gebruiken in je eigen podcast. Zo hoor je steeds vaker dat een voice over het verhaal vertelt aan de luisteraar en er tussendoor stukjes van een gesprek gemonteerd zijn. Dat werkt perfect! Als luisteraar voel je echt dat er tegen jou gepraat wordt en dat zorgt ervoor dat je langer blijft luisteren. Ook de quotes van mensen op straat (voxpop) of gewoon een instart van internet, zorgen voor dynamiek. En dynamiek vind ik nou juist één van de krachtigste elementen van een podcast, je neemt een luisteraar écht mee op reis! Dus een verhaal over beweging en natuur, nemen we natuurlijk op in de buitenlucht! Heel tof als je een videoset kunt opbouwen in een natuurgebied, maar makkelijker loop je door de duinen met je recorder.

Clips make it fly

Wat wel voor iedereen geldt, is dat je moet zorgen voor videofragmenten die je kunt gebruiken voor de promotie van je podcast. Een mooie uitspraak van een spreker in je podcast, die je als fragmentje (een clip van ongeveer 30 sec.) kunt gebruiken om je nieuwe aflevering aan te kondigen op Instagram, Youtube Shorts en Tiktok werkt wel voor elk format. “Clips make it fly”, hoorde ik een andere deskundige zeggen op die beurs in Londen afgelopen jaar. Zet dus beeld vooral in als je je community wil bouwen, je bereik wil vergroten of een nieuwe serie wil lanceren.

Dit betekent dus niet dat je bij elke aflevering elke spreker close up hoeft te filmen, nogmaals het beperkt je format al snel tot een uitgekauwde tafelsetting en zorgt voor een hoop extra kosten, maar wees hier creatief in. Je fans zijn ook vaak geinteresseerd in hoe de podcast tot stand is gekomen, dus een leuke “behind the scenes”-video is makkelijk te maken door na de opnames even te filmen met je mobiel. Fotografie is ook een mooie manier om je podcast te promoten, zeker als je als natuurorganisatie met een microfoon naar buiten gaat. Of wat dacht je van prachtige close ups in foto van die ouderen die je hebt gesproken over hun verleden? De groeven in hun gezicht vertellen opnieuw de verhalen die terugkeren in de podcast. En dan ben ik het ineens wel weer eens met de uitspraak “Een podcast zonder beeld is kansloos”. Als je voor je opname niet even hebt nagedacht hoe je je podcast op een spannende, leuke manier teased op je social media kanalen, moet je wellicht nog heel even wachten met de opname.

Vragen? Ik help je graag met concept, opnames, presentatie en montage!