Het is heel eenvoudig om je podcast via Itunes, Google Play en Spotify te publiceren, maar dan krijg je nog geen luisteraars. Een publiek voor je podcast moet je opbouwen. Daarom een paar tips in dit vijfde blog Podcasttips.

 

Zorg vanaf aflevering één voor een duidelijk, herkenbaar format. Nog steeds zijn er luisteraars die nu nog beginnen aan “De Brand in het Landhuis” waarvan de eerste aflevering al 2 jaar oud is. Niet elk format is tijdloos natuurlijk, maar bij een verhalende podcast begint een luisteraar dus bij de eerste minuut van de eerste aflevering. Als radiomaker is dat even schakelen, omdat je gewend bent om in het begin nog een beetje te stuntelen. Neem je luisteraar meteen “mee” in je verhaal, nieuwsgierigheid of ontdekkingstocht en geef me de menukaart of inhoudsopgave. Ik wil weten waar ik aan toe ben.

Zorg dat je luisteraars verslaafd raken aan je podcast. “Hooked”, “Compelling stories” en “engagement”, zijn de termen waar reclamelui mee gooien. Het gaat erom dat je je verhaal in  geuren en kleuren uit de doeken doet voor een publiek dat zich hierin herkent en jouw verhaal als waardevol ziet.

Zelfs als je een podcast zou maken over een minder “compelling” onderwerp, kun je luisteraars verslaafd maken. Het geheim is: spanning opbouwen. Kijk hoe Netflix-series en speelfilms dat constant doen. Met zogenaamde “timejumps” zie je al iets dat 48 uur later plaatsvindt, of in een fractie van een seconde zie je iets wat je nog niet weet. Niets nieuws, al eeuwen wordt er in geschreven verhalen geschakeld tussen momenten, tijden en plekken. Ook in een podcast kun je spelen met het perspectief, de invalshoek, de tijd en het weglaten van informatie. Verklap nog niet alles, maak sprongetjes in de tijd en grijp terug op eerdere momenten. Aan het eind van elke aflevering zorg je natuurlijk voor een cliffhanger, zodat je de volgende aflevering ook wil horen.

Zorg dat de podcast breed gedragen wordt door de medewerkers van het bedrijf waar de podcast voor is. Een podcast is niet iets wat “vanzelf” gaat lopen en waar een extern communicatiebureau wel even een strategie voor bedenkt. Het is aan de klant zelf om via social media, nieuwsbrief, what’s app-groepen en persoonlijke kanalen van medewerkers de podcast te promoten. Breng deze kanalen in kaart en maak een promotieplan hoe je effectief elke aflevering van je podcast kun uitlichten. Maak dus korte filmpjes en foto’s tijdens de opname om je podcast op andere platforms te promoten.

Sander de Heer Blog

Sander de Heer traint podcastmakers en adviseert bedrijven bij het creëren, produceren, monteren en promoten van podcasts. Hulp nodig?