De passie voor je werk moet je vertellen! Ik geef je 8 redenen om als bedrijf een interne podcast te maken…

Reden 1: Betere samenwerking tussen collega’s.

Door medewerkers vanuit verschillende disciplines met elkaar aan tafel te zetten, ontstaat inzicht in elkaars werk en een betere samenwerking. Onder leiding van een host wordt een (fictieve) case besproken en horen we ieders kant van het verhaal. Zo ontstaat een integrale aanpak en efficiënte samenwerking. Tijdens opnames van verschillende podcasts die ik deed, merkte ik dat er veel meer begrip ontstond voor elkaars verantwoordelijkheden en belangen. Vaak hoor je dat het uitlichten van “de medewerker van de maand” de meest gelezen pagina is op het intranet. Niet zo gek! Het wordt interessant als je een persoonlijk verhaal hoort in geuren en kleuren. Hoe leuk is het, als je ook elke maand een medewerker in de podcast hoort vertellen over zijn taak of passie.

Reden 2: Het nieuwe smoelenboek

Vaak hoor je dat het uitlichten van “de medewerker van de maand” de meest gelezen pagina is op het intranet. Of dat een bepaalde case pas echt begrepen wordt, als het team er tijdens de lunch nog eens informeel over doorpraat. Niet zo gek! Informatie wordt interessant als je er een persoonlijk verhaal aan kunt koppelen. Hoe leuk is het, als je elke maand een medewerker in de podcast in geuren en kleuren hoort vertellen over zijn taak of passie.

Reden 3: Context geven aan je merkmissie of bedrijfsfilosofie

Een podcast vormt het hart van je “purpose”, de basis van je marketing. Aan tafel samen, en terug te luisteren voor de rest van het bedrijf, kun je tot de kern doordringen van je missie en doelen. Zo maak je van je mission statement geen lege huls, maar een visie die door iedereen wordt begrepen en breed gedragen. Ook kom je er als communicatieafdeling achter waar je je missie nog moet aanscherpen of verduidelijken.

Reden 4: Beetje reuring in de zaak

De “live” opname van een podcast in de hal van je bedrijfspand, zorgt maandelijks of wekelijks voor bedrijvigheid en aanloop. Als je dit leuk aanpakt (door bijvoorbeeld mee te kunnen luisteren) en op vaste momenten organiseert, wordt het een ontmoetingsplek waar discussies ontstaan.

Reden 5: Mooi visitekaartje richting politiek, belangenclubs en overheid

Door ook andere stakeholders, klanten en toeleveringsbedrijven te betrekken in je podcast, vergroot je het bereik van je missie. Ook externe deskundigen en politici kun je uitnodigen aan tafel om zo meer duidelijkheid te geven over wat er speelt in de omgeving of binnen een bepaald vakgebied. Deze deskundigen hebben jouw bedrijf dan weer “top of mind” binnen hun netwerk en zien ook hoe jullie werken of bezig zijn met vernieuwing, duurzaamheid, menselijke maat etc.

Reden 6: een leuke handleiding voor nieuwe medewerkers

Bij het onboarden van nieuwe medewerkers of het samenwerken met andere bedrijven is een podcast een veel makkelijker en leuker welkomstgeschenk dan een lange mail, handleiding of uitleg van een moodboard. Door te luisteren naar verhalen, hoort je nieuwe medewerker direct van verschillende afdelingen wat de formele en informele cultuur is binnen het bedrijf. Zo blijven het geen abstracte gedragsregels en vage filosofie, maar breng je je bedrijf tot leven in het hoofd van de medewerker.

Reden 7: met een microfoon kom je overal

Waar een klant het vast niet leuk vindt dat een meeting wordt gefilmd, is vaak een reactie in audio een stuk anoniemer. Mensen praten vrijer en ook audio neem je gemakkelijk op met je smartphone. Ook voor de opname van een gesprek aan tafel met meerdere personen, past de apparatuur in een rugzak. Het is dus vrij eenvoudig om je eigen podcastopname te organiseren.

Reden 8: luisteren naar jezelf

Door telkens in gesprek te gaan in een opname, leer je je medewerkers helder te communiceren, steekhoudend te argumenteren en met respect scherp te discussiëren. In het begin best eng om jezelf terug te horen, maar oh zo leerzaam op langere termijn.

Lees meer in mijn gratis whitepaper “de podcast: De Walkman van nu.”

Download
01-Coaching-Sander-de-Heer

Sander de Heer traint podcastmakers en adviseert bedrijven bij het creëren, produceren, monteren en promoten van podcasts.

Hulp nodig?Mijn 5-stappen-plan

Hulp nodig bij het ontwikkelen of produceren van jouw podcast?

Stuur me een bericht voor meer informatie.