Nu ons land weer van het slot gaat, ontmoetingen weer fysiek kunnen en het rondje met de hond niet meer het enige ontspanningsmoment is, is de weg weer open voor concerten, festivals en symposia. Is dit het einde van de podcast? Podcasts namen tijdens de lockdowns een vlucht als instrument voor in- en externe communicatie. Het antwoord is: NEE! ZEKER NIET!

Reden 1: We zijn weer onderweg

We zitten weer in de auto en onderweg wordt nog steeds de meeste audio geconsumeerd. In de nieuwste auto’s kun je via je dashboard eenvoudig je eigen digitale luisterkanalen zoeken. Waarom wachten totdat de deejay je favoriete plaat draait of zappen totdat je een interessante discussie tegenkomt? Nu je afgelopen jaar kennis hebt gemaakt met interessante podcasts over jouw vakgebied, hobby of interesse, wil je toch blijven luisteren naar voor jou relevante content? Bovendien, de digitale platforms staan ook niet stil. Spotify werkt aan een model waarbij je je eigen playlist kunt samenstellen met podcasts, gesproken nieuws én muziek, zo speel je dus zelf voor radiozender! Nog effe een nieuwe auto kopen en gaan…

Reden 2: Aanbod en investeringen

Het aantal podcasts is behoorlijk gegroeid en ook geprofessionaliseerd. Merken zien de waarde en platforms investeren. Zo biedt Spotify sinds kort in “Jouw Daily” een dagelijkse mix van muziek en podcasts. De landelijke media hebben een aparte podcast-afdeling opgezet en grote reuzen als Amazon en Facebook zien ook dat het niet alleen maar draait om beeld. Neem daarbij de toename van smartspeakers en het is duidelijk dat de herontdekking van onze oren een blijvertje is. Een relevante podcast voor jouw vakgebied wordt dus niet alleen inhoudelijk en technisch beter, maar vindt steeds beter zijn weg naar de consument.

Reden 3: lekker multitasken

De kracht van podcasts is dat het niet al je aandacht nodig heeft. In coronatijd hebben we ontdekt hoe fijn het is om ’s avonds nog een stuk te wandelen, mountainbiken of een extra rondje te doen met de hond. De kans dat we op mooie avonden de tv uitlaten en een medium gebruiken waarmee andere dingen te combineren zijn, is groot. Wat is er nou mooier dan het hele huis schoon te hebben gemaakt én ook nog bijgepraat te zijn op het gebied van sport, economie of politiek middels je favoriete podcast.

Reden 4: praten is goud

Praten, luisteren en een gesprek of discussie voeren zijn de meest basale vormen van communiceren. Het is dus te verklaren dat we heel graag weer naar kantoor willen om die collega recht in de ogen te kijken dan een onenigheid per mail te bespreken. Toch is het aantal mensen dat we direct kunnen bereiken met een boodschap ondersteunt door intonaties en emoties, natuurlijk beperkt. Dus zet een microfoon bij de gesprekken waarvan je wil dat je klanten of collega’s dit ook horen. Organiseer kleine sessies met multidisciplinaire teams waarbij je toch op een intieme manier de diepte in kunt gaan, en gebruik dit om ook andere afdelingen en stakeholders bekend te maken met jullie uitdagingen. Veel effectiever dan al die mensen uit te nodigen om in een grote zaal naar jouw verhaal te komen luisteren. Voor een live event gelden namelijk weer hele andere communicatieregels.

Reden 6: Geen loslopende poezen

Een podcast trekt mensen over de streep die voor een camera dichtklappen en wiens verhaal niet in een paar minuten te vertellen is. Je hebt meer tijd, kunt mensen laten ontspannen en ze vergeten soms bijna dat het wordt opgenomen. Het geeft sprekers dus een bepaalde anonimiteit en dat leidt tot echte persoonlijke verhalen, ontboezemingen of informatie waar je écht iets aan hebt. Kijk maar eens hoe vaak je je hebt laten afleiden door de achtergrond, het interieur of de rondlopende poes van je collega tijdens een videomeeting. Beeld kan erg afleiden als het niet functioneel is.

Lees meer in mijn gratis whitepaper “de podcast: De Walkman van nu.”

Download
01-Coaching-Sander-de-Heer

Sander de Heer traint podcastmakers en adviseert bedrijven bij het creëren, produceren, monteren en promoten van podcasts.

Hulp nodig?Mijn 5-stappen-plan

Hulp nodig bij het ontwikkelen of produceren van jouw podcast?

Stuur me een bericht voor meer informatie.